اشکال اسکرابر
اسکرابر شست و شو
اسکرابر غبارگیر یا وت اسکرابر
اسکرابر خشک
اسکرابر ونتوری
اسکرابر مرطوب یا Wet Scrubber
اسکرابرها (Scrubber) غبارگیرهایی می باشند که از مایعات برای به دام پرتاب کردن آلاینده‌ها استعمال می‌کنند و اصطلاحا به عنوان وت اسکرابر یا غبارگیر تر شناخته می گردند. طریق کار این سیستم ها به‌این صورت می باشد که مایع پاک سازی یا تصفیه کننده هوا (معمولا آب) با جریان هوای دربرگیرنده ذرات گرد و غبار و آلاینده، واکنش می‌کند و با جذب آلاینده ها به خود موجب پاک سازی جریان هوا می گردد. هر چقدر معیار تماس گاز و مایع پاک کننده بیشتر باشد، ترازو همت سیستم نیز بالاتر می‌رود.
 
وت اسکرابرها دارای اشکال مختلفی هستند ولی ساختار همه آن ها از سه نصیب پایه و مهم درست شده می‌باشد که در پایین به آن ها اشاره میکنیم:
 
مرطوب سازی گاز
ارتباط مایع با‌گاز
جداسازی مایع از گاز در فرآیندهای شستشوی مرطوب با به کارگیری از اسکرابر مرطوب، ذرات مایع و حتی جامد بویله جریان گاز به بیرون خارج می گردند. ذرات مایع یا جامد با انتقال به مایع از جریان گاز خارج می شوند. مایعی که بیشتر آیتم استعمال قرار می گیرد آب هست. راندمان و تلاش بهتر در جمع ذرات اسکرابر مرطوب به طور مستقیم با مقدار انرژی صرف شده به تماس جریان گاز با مایع اسکرابر مرتبط می باشد. اکثر سیستم‌های شستشوی مرطوب با راندمان عده ذرات بیش تر از 95 درصد شغل می‌کنند. همچنین می‌قدرت از اسکرابرهای مرطوب برای حذف گاز اسیدی بهره برد.
 
وت اسکرابر با مصرف انرژی نادر
این مجموعه از اسکرابرها معمولا از نوع برج مه پاش، به صورت عمودی یا افقی می‌باشند. درین نمونه از اسکرابرها، آغاز قطرات آب توسط نازل‌های زیر فشار اتمیزه شده و نسبت به هوای ورودی به صورت معکوس، عملیات تطهیر را ایفا میدهند و آنگاه در انتهای اسکرابر، آب آلوده و کثیف گردآوری می گردد. با استفاده از این وسایل می‌توان مقادیر نسبتا زیادی از گرد و غبار را بدون مسدود شدن غیروابسته نمود. این اسکرابرها دارای افت فشار ۲-۱ inwg بوده و راندمان آن ها برای جداسازی ذرات ۱۰ میکرونی، ۹۰ درصد میباشد.
 
وت اسکرابر با مصرف انرژی کم تا معدل
از گونه های این اسکرابرها می‌اقتدار به سیلیکون تر اشاره کرد. در سیلیکون‌های تر از نیروی سانتریفیوژی (گریز از راءس) برای چرخش ذرات استفاده می شود. نحوه شغل این وسایل به این صورت می‌باشد که شروع ذرات به دیواره‌های تر پالایشگاه برخورد کرده و آن گاه آب وارد شده از بالا این ذرات را با خود میشوید.
 
وت اسکرابر با مصرف انرژی معدل تا زیاد
این شرکت از اسکرابرها مشمول اسکرابرهای با بستر مالامال شده (Packed bed) که دارای بستری از موادسازنده توپر مانند حلقه‌ها، Saddles و غیره هستند، میشود. در‌این اسکرابرها، بستر مالامال شده، فلوی آب را می شکند و موجب می‌گردد جریان هوا یا گاز ورودی حداکثر تماس با مایع را داشته باشند و به این ترتیب ذرات بر روی سطح ارکان پر شده ته نشین می گردند. لازم به ذکر میباشد که این وسایل برای جمع ذرات قابل تنفس، راندمان نه دارند.
برخی از اشکال این اسکرابرها عبارتند از: اسکرابر با جریان همسو و اسکرابر با جریان مخالف.
 
وت اسکرابر با مصرف انرژی بالا
مثلا اسکرابرهای این شرکت می‌اقتدار به اسکرابرهای ونتوری اشاره کرد. خرید اسکرابر صنعتی اسکرابرهای ونتوری مشمول یک ورودی همگرا و یک جداکننده میگردند. طریق فعالیت اسکرابرهای ونتوری به این صورت میباشد که هوای دارای گرد و غبار از ونتوری وارد می گردد و آن گاه با ارتقاء سرعت آن در گلوگاه تا میزان ft/min 12000-36000 و در اثر تربولانس (سر و صدا جریان) شدید، عکس العمل با قطرات اتمیزه شده اسپری آب در بخش واگرای ونتوری نیز ادامه مییابد.
 
در مرحله آنگاه عده‌های بزرگی که در ونتوری صورت گرفته اند توسط یک جداکننده اینرسی دفع میگردند.بیسون صنعت  در نقطه پایان به‌این نکته اشاره می‌کنیم که راندمان این اسکرابرها برای ذرات قابل تنفس بسیار بالا میباشد.