گندزدایی دامداری به مراحل نظافت کردن و ضدعفونی کردن تأسیسات، امکانات و ابزارهای حفظ حیوان‌ها برای خودداری از سرایت بیماری ها و محافظت تندرست دام اطلاق می‌گردد. التفات ضدعفونی در دامپروری و نظافت دامداری را نمی قدرت نادیده گرفت، چون به خودداری از توسعه و گسترش بیماری های عفونی، بهبود رفاه حیوان‌ها و ارتقا سود وری امداد می نماید. در سال‌های اخیر، دستگاه‌های نظافت صنعتی مانند گونه های اسکرابر و واترجت های صنعتی به جهت همت بالا و تطبیق‌پذیری، به صورت فزاینده‌ای در گندزدایی و نظافت دامپروری اشاعه یافته‌اند.
گونه های دستگاه های نظافت صنعتی صنعت دامپروری
دستگاه های نظافت صنعتی اشکال مختلفی دارا‌هستند که هریک دارنده خصوصیات و قابلیت و امکان های مخصوص به شخصی می باشند. بعضا از پرکاربردترین دستگاه های نظافت صنعتی در نظافت دامداری میتوان به دستگاه واترجت فشار توانمند، شوینده های بخار، سیستم های مه پاش، خرید اسکرابر صنعتی و سوییپر صنعتی و دستگاه های ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش (UV) اشاره داشت.
واترجت ها یا این که دستگاه های کارواش از جت های آب پرفشار برای حذف کثیفی، کثیفی و آشغال از سطح های استعمال می نمایند. آنان به ویژه در نظافت کردن کف، دیوارها و سقف در تأسیسات و امکانات حفظ حیوان‌ها اثر گذار می‌باشند. دستگاه بخارشوی ها از بخار با دمای بالا برای ضدعفونی و ضدعفونی سطح های به کارگیری می نمایند. آن‌ها به ویژه در کشتن باکتری ها و ویروس ها بر روی سطوحی که دسترسی به آن ها با به کارگیری از دیگر وسایل پاک کننده سخت میباشد اثرگذار می‌باشند. سیستم های مه پاش از اسپری های مه ریز برای ضدعفونی سریع و اثرگذار بخشها بلندمرتبه به کار گیری می نمایند. آنان به ویژه در ضد عفونی کردن هوا و سطح ها در تأسیسات مراقبت حیوان‌ها موثر میباشند.
 
اسکرابر ها و سوییپر های صنعتی از سایر امکانات مکانیزه ای می‌باشند که به کار گیری آن ها در مراحل نظافت گوشه و کنار دامداری می تواند سرعت، توجه و چگونگی نظافت را به واحد سنجش متعددی ارتقاء دهد. قابلیت و امکان گردآوری اشکال آلودگی ها با به کار گیری از دستگاه سوییپر و شستشو و نظافت سطح های با دستگاه زمین شوی، چگونگی نظافت و ضدعفونی کردن گوشه و کنار دامداری را ارتقاد خواهد بخشید.
 
نوع دیگری از امکانات نظافت نوین، دستگاه های ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌باشند. این دستگاه های ضد عفونی کننده UV از اشعه ماوراء بنفش برای از فی مابین بردن باکتری ها، ویروس ها و بقیه دست اندرکاران بیماری زا در سطح ها و هوا به کارگیری می نمایند. آنان به ویژه در ضد عفونی کردن بخش ها خرد و صعب العبور و در خودداری از بسط بیماری های جان دار در هوا اثر گذار می باشند.